استراتژیست حوزه سلامت باز گرداندن اختیارات از دست رفته نظام پزشکی را مهمترین چالش پیش روی این سازمان می‌داند.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، درچند هفته آینده اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کل کشور گرد هم می‌آیند تا با رای خود ریاست جدید سازمان نظام پزشکی کل کشور یا به عبارتی رئیس کل و همچنین اعضای شورای عالی نظام پزشکی را انتخاب کنند.

به این بهانه مصاحبه‌ای داشتیم با دکتر پوریا عادلی استراتژیست حوزه سلامت و عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان.

برخی معتقدند این دوره مهمترین دوره در تعیین ریاست سازمان نظام پزشکی و شورای عالی نظام پزشکی است اما من  معتقدم این دوره حساسترین دوره برا تعیین رئیس کل و شورای عالی سازمان تا امروز هست و به طور قطع مانند هر سازمان پویایی دوره‌های آتی از این دوره مهمتر، حساستر و چالش بر انگیزتر خواهند بود.

 وی ادامه داد: رئیس کل سازمان نظام پزشکی با رای مجمع عمومی تاکید می‌کنم با رای مستقیم اعضا مجمع عمومی نه رای منتخبین شورای عالی انتخاب می‌شود یعنی مقبولیت خود را از بدنه نخبه جامعه پزشکی دریافت می‌کند و از سوی دیگر با حکم مستقیم رئیس جمهور یعنی دومین شخص نظام دارای مشروعیت حاکمیتی می شود، شما چنین چیزی را در مورد هیچکدام از سازمان‌های غیر دولتی و همچنین دولتی در عرصه سلامت نمی‌بینید بنابراین تشریفاتی خواندن این سمت را اصلا قبول ندارم، اگرچه گوشه‌ای از اختیارات سازمان در سال‌های قبل از سازمان گرفته شده، ولی امیدوارم در این دوره شاهد بازگشت این اختیارات از سوی مجلس شورای اسلامی به این سازمان باشیم.

دکتر عادلی ادامه داد: در مورد شورای عالی سازمان هم ما در کنار منتخبین مجمع عمومی در این شورا شاهد حضور نماینده وزیر و نمایندگان مجلس شورا اسلامی در این ترکیب هستیم.  

  وی در مورد اینکه این  در این دوره چه کسانی داوطلب مقام رئیس کل خواهند بود؟ ادامه داد:  دوره من قصد ندارم به این سوال شما پاسخ بدهم، طبق قانون تمام اعضا هیات مدیره‌های کشور می‌توانند کاندید این سمت باشند. ولی من قصد دارم از دیدگاهی دیگر به این موضوع نگاه کنم و بیان نمایم که نه تنها رئیس کل و اعضا شورا عالی بلکه تمامی اعضای هیات مدیره هر انجمن یا سازمانی از خرد و کلان علاوه بر مزین بودن به خصوصیات نیک فردی و اجتماعی باید دارای تفکر استراتژیک یا راهبردی باشند.

 دکتر عادلی در مورد  اینکه یک  مدیر با تفکر راهبردی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟  تاکید کرد: او باید در گام اول رسالت سازمان خود را بشناسد و در کنار باورمندی عمیق به آن افتخار کند واز این دیدگاه افرادی که ممکن هست در معادلات سیاسی و اجتماعی، از دفاع از مصالح و منافع جامعه پزشکی و پاسداشت حقوق صنفی آن‌ها احساس شرمندگی نمایند، گزینه مناسبی برای این جایگاه نیستند.

وی گفت: یک مدیر با تفکر استراتژیک باید توانایی تعیین اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت سازمان متبوعش را داشته باشد و سپس بتواند برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی کند .

دکتر عادلی ادامه داد: توانایی که باعث می‌شود تا مدیر یا رئیس منتخب یا هر فعال صنفی یا اجتماعی به جای حرکات عوام گرایانه و خلق الساعه که شاید موردپسند برخی از اعضای هر سازمان یا جامعه‌ای باشد بر روی نیل به اهداف سازمانی تمرکز کند و با سعه صدر قضاوت را به حافظه طولانی مدت جامعه و اعضای سازمان متبوعش واگذار کند ؛ و در نهایت یک مدیر با تفکر راهبردی باید بتواند امکانات و منابع سازمان خود را که در مورد سازمان نظام پزشکی چیزی جز اعتماد و همراهی اعضای سازمان نیست در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده مدیریت کرده و به کارگیرد.

دکتر عادلی بیان کرد: همان طور که دیده می‌شود در این بند از خصوصیات ریاست سازمان مقبولیت عمومی او در جامعه پزشکی خود نمایی می‌کند که رئیس کل باید بتواند هرگاه که ضرورتی ایجاب کرد از آن استفاده کند و آن را به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سازمان بنگرد و نه سرمایه شخصی که به دنبال حفظ و حراست از آن باشد، که اگر چنین کرد بی شک حافظه طولانی مدت جامعه و سازمان متبوعش او را تحسین خواهند کرد.

 دکتر عادلی در مورد  مهمترین رسالت شورا عالی نظام پزشکی در این دوره  اذعان داشت: تعیین استراتژی سازمانی سازمان نظام پزشکی و تعیین چشم انداز و اهداف سازمان باید یکی از اولین کار‌هایی باشد که در برنامه شورای عالی قرار بگیرد، باز گرداندن اختیارات از دست رفته سازمان در تعامل صحیح با مجلس شورای اسلامی باید مورد توجه قرار گرفته و نباید از آن غافل شد و در کنار آن تقویت کمسیون تخصصی اخلاق پزشکی در سطح کشوری و استان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: شورای عالی در ساختار سازمان در نقش نهاد قانونگذار پیش بینی شده که وظیفه دارد با پایش رئیس کل و پیگیری مصوبات خود رئیس کل سازمان را در ریل خدمتگزاری به جامعه نظام پزشکی و پیگیری وعده‌ها و اهداف اولیه خود نگه داشته و مانع از خروج او از این ریل بر اثر فشار‌های خارجی و یا خستگی و روزمرگی شود. 


 دکتر عدلی در مورد قانونی بودن رابطه سازمان نظام پزشکی و مجلس ادامه داد: دقیقا ما نه تنها در ترکیب شورا عالی شاهد حضور نمایندگان مجلس هستیم، بلکه در ساختار سازمان معاونت اجتماعی و پارلمانی در نظر گرفته شده که تقویت آن و انتخاب فرد مناسب برای این جایگاه می‌تواند با تقویت سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی و همچنین روابط صحیح با نمایندگان مجلس نقش، مهمی را در حل مشکلات پیشرو ایفا کند، که صد البته لازمه آن وجود توانمندی و همچنین پارامتر وقت گذاری در فردی است که برای این جایگاه در نظر گرفته می‌شود.

 دکتر عادلی در مورد اینکه برخی معتقدند که ریاست سازمان باید از اساتید برجسته پزشکی و دارای شخصیت کاریزماتیک باشد افزود:   رئیس سازمان باید دارای سرمایه اجتماعی باشد اینکه این سرمایه اجتماعی خود را از چه مسیری و یا در چه زمانی بدست آورده اهمیت چندانی ندارد.

وی ادامه داد:  در قانون اساسی  رئیس جمهور باید از رجل سیاسی و مذهبی شناخته شده باشد من دوست دارم این چنین بگویم رئیس سازمان نظام پزشکی باید از مردان یا زنان شناخته شده جامعه پزشکی در سطح جامعه، مردم و حاکمیت باشد که الیته آمادگی هزینه کرد این داشته‌های اجتماعی خود را برای جامعه پزشکی داشته باشد.

دکتر عادلی گفت:  رئیس کل باید واجد شخصیت کاریزماتیک باشد بله درست است، ولی ما گاهی در تعریف کاریزما و معیار‌های آن دچار اشتباه می‌شویم کاریزما از مولفه‌ها تمرکز بر مشکلات اطرافیان به جای توجه به منافع خود، مهربانی و اقتدار حاصل می‌شود، بنابراین هر فردی که ضمن داشتن توانمندی‌های لازم و سرمایه اجتماعی بالا در سابقه کاری خود ترجیح منافع جمعی به مصالح شخصی را داشته باشد می‌تواند از کاریزما مناسب این سمت برخوردار باشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.